Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

Η ποίηση του Γιάννη Γαζέτη (μέρος 1ο)



«ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΕΠΤΑ ΜΕΓΙΣΤΩΝ ΕΡΩΤΩΝ»

Μικρή παρουσίαση της ποιητικής συλλογής
του Γιάννη Γαζέτη

Ο Γιάννης Γαζέτης είναι ένας εκπαιδευτικός, Λιβαδιώτης και αυτός, με πολλά  ενδιαφέροντα, με ταλέντο και πολλές ανησυχίες. Είναι κοσμογυρισμένος και αγωνιστής της ζωής.  
Έχει ασχοληθεί με τη μουσική (όλοι τον θαυμάσαμε με το μπαγλαμαδάκι και το τζουρά), με το θέατρο, την ποίηση κ.α.
Αυτό  δεν σημαίνει  καθόλου ότι ήταν και είναι μακριά από τα προβλήματα της καθημερινότητας. Πιο απλά: 

Δεν  διστάζει  να περνάει εργαζόμενος πολλές ώρες σε χωράφια, να βοηθάει σε δύσκολες δουλειές, να αγκαλιάζει την καθημερινότητα και την απλότητα.
Με το σημείωμά μου αυτό θέλω να ασχοληθώ με κάτι που κάνει πολύ καλά ο Γιάννης Γαζέτης. Μιλάω για τα ποιήματα που έχει γράψει, εδώ και πολλά χρόνια και τα οποία εγώ δυστυχώς τα γνώρισα τώρα τελευταία. Ιδιαίτερα θα πω δύο λόγια για τη συλλογή  που με εντυπωσίασε και έχει τον τίτλο «Περί των επτά μεγίστων ερώτων». Θα νόμιζε  κανείς από τον τίτλο αυτό ότι  πρόκειται  για ερωτικά ποιήματα. Όχι! Δεν είναι αυτό. Ή μάλλον, είναι κι αυτό. Η ποίησή του έχει μερικά πρωτότυπα και εντυπωσιακά στοιχεία:

- Καθαρότητα λόγου.
- Αποφυγή γνωστών προτύπων και φορμών (βλέπε ομοιοκαταληξίες, υπερβολική ωραιοποίηση, αναζήτηση παράξενων και πολλές φορές ανίαρων λέξεων).

- Απόδοση  με ένα δικό του τρόπο των εικόνων εκείνων που συναντούμε  σε πολλούς μεγάλους ποιητές του μεσοπολέμου, αλλά και νεότερους. (Τηρουμένων των αναλογιών).

- Είναι πασίγνωστο ότι οι στοίχοι, εκτός από λυρισμό, συγκίνηση, έκφραση συναισθημάτων, εξωτερικεύσεις του υποσυνείδητου, σαφώς πρέπει να φωτίσουν τα μάτια, το νου και την καρδιά μας με εικόνες χρωματιστές και άχρωμες. Επιπλέον να καθοδηγήσουν αισιόδοξους και μη χρωματισμούς ψυχής. Ακόμη εξηγούν και συνοδεύουν περιγραφικές και μη εικόνες που οδηγούν τις διαθέσεις μας, τις απορίες, τις φιλοσοφικές ερωτήσεις, αλλά και τις χαρούμενες και ευχάριστες καταστάσεις.

Η ποίηση του Γαζέτη αιφνιδιάζει γιατί χαράζει νέες ατραπούς και συγχρόνως προσθέτει  δύο νέα στοιχεία: την κίνηση και την αντίθεση. Τι εννοώ; Μπορεί να σου δείξει έναν περίπατο στο Κιόσκι στο Λιβάδι και στην επόμενη εικόνα να θίξει ένα κοινωνικό πρόβλημα, μία αγανάκτηση, μία αδικία που έζησε ο ίδιος ή και κάποιος άλλος. Η σύνδεση αυτή είναι κάτι καινούριο στη λογοτεχνία. Συνήθως π.χ. ένα ερωτικό ποίημα είναι αφοσιωμένο στον έρωτα ή σε άλλες σχετικές προσεγγίσεις. Ένα ποίημα κοινωνικής ή πολιτικής διαμαρτυρίας συνοδεύεται από σκληρές λέξεις και δύσκολες ισορροπίες.

Πόσο ερωτικός είναι ο Γιάννης Γαζέτης και γιατί ο τίτλος «Περί των επτά μεγίστων ερώτων» και όχι περισσότερων ή λιγότερων; Όλα έχουν την εξήγησή τους. Καταρχήν ο αριθμός 7 νομίζω ότι έχει συμβολικό χαρακτήρα στην περίπτωσή μας. Όλοι το καταλαβαίνουμε αυτό. Ο ποιητής θέλει να μιλήσει για όλα τα σπουδαία της ζωής του και τα καλά και τα κακά. Και ποικιλίες της ζωής, εννοούμε κυρίως εκείνες που μας αγκαλιάζουν, που μας αγγίζουν, που μας τιμωρούν, που μας οδηγούν σε κορυφές υπέρτατης απόλαυσης ή και χειρίστης απελπισίας. Φυσικά στους 7 έρωτες είναι και ο έρωτας με την απλή και γενικότερη μορφή του. Είναι ολοφάνερη η μέθη του ποιητή όταν νοσταλγεί πρόσωπα, γνωριμίες, συναισθήματα ερωτικά που άγγιξε ή δεν άγγιξε ποτέ. Να λοιπόν τι είναι οι 7 έρωτες.
 Ένα σημαντικό στοιχείο στην ποιητική απόπειρα είναι η αναφορά στην ιδιαίτερη πατρίδα του το Λιβάδι Ολύμπου. Με στιγμιότυπα, με αναφορές, με ευχάριστες λεπτομέρειες θέλει να μας δείξει ότι λατρεύει τον ευλογημένο αυτό τόπο, στις πλαγιές του Τιτάριου Όρους.
  Κοντολογής, θα έλεγα ότι οι εικόνες του Γιάννη Γαζέτη αγγίζουν τόπους αγαπητούς σε όλους μας, προβλήματα που δημιουργεί η ξενιτιά και η φτώχια, καταστάσεις που ο καθένας μας ένιωσε και έζησε. Γι’ αυτό και η ποίηση αυτού του είδους, η τόσο δυνατή και ελεύθερη ποίηση, μας πλημμυρίζει την καρδιά και τη σκέψη μας.

 
 ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Για την άλλη συλλογή του Γαζέτη «ΑΔΙΕΞΟΔΟ» θα γράψω αργότερα.
2. Το έργο τέχνης που φιλοξενούμε στη φωτογραφία είναι του Γιάννη Οργανόπουλου. Εξαιρετικό.

Κατερίνη, Γενάρης 2013

Ακολουθεί η συλλογή:
 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου