Τετάρτη 17 Απριλίου 2013

Γιάννης Οργανόπουλος


ΓΙΑΝΝΗΣ ΟΡΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΗΡΕΜΙΑΣ


Ο Γιάννης  Οργανόπουλος, γνωστός για τις ευαισθησίες του που έχει για το περιβάλλον, κρύβει μέσα του ένα σημαντικό ταλέντο: Το ταλέντο της ζωγραφικής. Και είναι παλιό το ταλέντο του και έχει αποδώσει αρκετά ενδιαφέροντα έργα. Τα έργα αυτά σχετίζονται με την ελληνική παράδοση,  με το περιβάλλον βεβαίως, τη μυθολογία, την προσωπογραφία και πολλά άλλα. Διακρίνει κανείς στην όλη δουλειά του μερικά στοιχεία που προβληματίζουν, ευχάριστα θα έλεγα τον κάθε άνθρωπο που θα δει τους πίνακες του Οργανόπουλου.



1. Ένα ρεαλισμό με πολλά στοιχεία ρομαντισμού. Μια απαλοσύνη θα έλεγα, μια ηρεμία και παράλληλα μια προσωπική αναζήτηση.
2. Ο ζωγράφος δεν κολλάει σε μονότονα πρότυπα και στο μονοθεματισμό. Πιο απλά λειτουργεί ελεύθερα, θέλει να τα δει όλα, θέλει να δώσει χρώμα και νόημα στο κάθε τι. Και αυτό είναι μια ομορφιά.
3. Εκείνο που με ενθουσιάζει στα έργα του ζωγράφου είναι η πετυχημένη χρήση των χρωμάτων και των αποχρώσεων που προκύπτουν θελημένα ή μη. Το βλέπουμε αυτό κυρίως στην «κληματαριά», στα έργα που σχετίζονται με τους Θεούς του Ολύμπου κ.λ.π.
Η παρουσίαση αυτή ήταν απαραίτητη γιατί είναι κρίμα να μείνουν στην αφάνεια τόσο καλά έργα ζωγραφικής. Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο ζωγράφος μας κατατοπίζει για πολλά πράγματα. Συγχρόνως παρουσιάζουμε και τα σημαντικότερα έργα του. 

Η συνέντευξη

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑΝΝΗ ΟΡΓΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕ ΝΙΚΟ ΚΑΡΑΪΣΚΟ

            10-03-2013



ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιάννη Οργανόπουλε,
Ξέρω ότι ζωγραφίζεις. Έχω δει έργα σου και σε εκθέσεις και σε άλλους χώρους.  Είχα την τύχη να συνεργάζομαι μαζί σου κιόλας, κυρίως στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Θα’ θελα όμως να μάθω από τι κυρίως εμπνέεσαι όταν ζωγραφίζεις;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νίκο, σε ευχαριστώ πολύ που εκτός από δάσκαλο της Α/θμιας Εκπ/σης με θεωρείς και ζωγράφο. Προσωπικά λέω ότι ως προς αυτήν την ενασχόληση είμαι «τάχα και ζωγράφος». Θα σχολιάσουμε λοιπόν αυτή μου την ενασχόληση, ως μία ερασιτεχνική δραστηριότητα εκτόνωσης.
Όπως θα έχεις δει στους περισσότερους πίνακες, η έμπνευση αντλείται κυρίως από τη φύση. Και βέβαια υπάρχει και μία θεματολογία που αναφέρεται στην Αρχαία Ελληνική μυθολογία και στην παράδοση. Επίσης, κάποιες φορές, έχω ζωγραφίσει εμπνεόμενος από κάποια περιστατικά, είτε ευχάριστα είτε δυσάρεστα, που συνέβησαν σε κάποια αγαπημένα πρόσωπα του οικείου μου περιβάλλοντος, όπως σε ορισμένους φίλους μου.

ΕΡΩΤΗΣΗ:  Διακρίνω, για να μην πω ότι φαίνεται πεντακάθαρα σε πολλούς πίνακες, την προσπάθειά σου να δώσεις οικολογικά μηνύματα. Πόσο αληθινό είναι αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήδη είπες κι εσύ ότι γνωριζόμαστε από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ξέρεις πολύ καλά ότι έχω ασχοληθεί επί 12 χρόνια με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Α/θμια Εκπαίδευση της Πιερίας. Και βέβαια, δράττομαι της ευκαιρίας να πω ότι, σ’ αυτόν το τομέα, ήσουν ο πρώτος και ο εξέχων μέντοράς μου. Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι υπάρχει επηρεασμός από αυτό το ζήτημα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και κάποια έργα, είτε ως ανακριβή αντίγραφα είτε ως πρωτότυπα, δίνουν μηνύματα γι’ αυτό το ζήτημα. Παρόλο που τα μηνύματα του κάθε έργου δεν είναι δόκιμο να τα εξηγεί ο δημιουργός του έργου, αλλά να τα εισπράττουν οι κοινωνοί του έργου, σύμφωνα με τη δική τους κοσμοθεωρία, στάση ζωής και αντίληψη των πραγμάτων, θα σου αναφέρω ένα παράδειγμα. Στον πίνακα με τίτλο «Ατέρμον Ξεφύλλισμα», το περιεχόμενό του και ο επιθετικός προσδιορισμός «ατέρμον» αναδεικνύει την επιθυμία μου, την επιθυμία όλων να βραδιάζει και να ξημερώνει «ες αεί» κι αυτό σημαίνει επιθυμία αειφορίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Διαπιστώνεται σήμερα μια δυναμική στην αλλοίωση των κλασσικών εννοιών της ζωγραφικής. Βλέπω για παράδειγμα να διαστρεβλώνεται η έννοια του ρομαντισμού, η έννοια του ρεαλισμού και να πηγαίνουμε σε περίεργες μορφές τέχνης, ακαταλαβίστικες πολλές φορές. Τι γνώμη έχεις για την κατάσταση αυτή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αλλοίμονο αν  δεν εξελίσσονταν έτσι τα πράγματα. Ξέρεις πολύ καλύτερα από μένα, ότι τόσο η ζωγραφική όσο και οι άλλες καλές τέχνες επηρεάζονται ανέκαθεν από τα διάφορα ρεύματα που επικρατούν στο «κοινωνικοπολιτιστικό γίγνεσθαι» καθώς αυτό το εκάστοτε «γίγνεσθαι», επί της ουσίας, σχολιάζουν. Σε ό,τι αφορά τη ζωγραφική, θα σου φέρω δύο παραδείγματα: Ο Pablo Picasso έχει ζωγραφίσει σε πολύ μικρή ηλικία ρεαλιστικά έργα, για παράδειγμα το πορτραίτο της μάνας του, τόσο καλά, που δεν υστερεί σε τίποτα από μία φωτογραφία. Ο Picasso όμως έφθασε στο σημείο να ζωγραφίζει αφηρημένα έργα τέχνης και μάλιστα όσο αφαιρετικά ή όσο παιδικά στα περιγράμματα γίνονταν τα έργα του, τόσο περισσότερο έντονα και συγκλονιστικά ήταν τα μηνύματά τους. Η  μεγάλη του ελαιογραφία «Guernica», που τη δημιούργησε το 1937, αποδίδει την καταστροφή των κατοίκων της πόλης «Guernica» από το βομβαρδισμό των Γερμανών κατά παραγγελία του τότε δικτάτορα της Ισπανίας Φράνκο, με έναν τρόπο που είναι όντως συγκλονιστικός και τον κατανοεί ο οποιοσδήποτε, χωρίς να είναι μύστης της οποιαδήποτε τέχνης. Και σου αναφέρω και ένα δικό μας, τον καθηγητή Μόραλη, ο οποίος ξεκίνησε από τη ρεαλιστική και έφτασε και αυτός στην αφηρημένη ζωγραφική. Το κάθε  έργο λοιπόν του κάθε δημιουργού έχει το μήνυμά του και όπως ήδη σου είπα, το πώς θα εκλάβει ο καθένας αυτό το μήνυμα, είναι καθαρά δικό του θέμα, θέμα της δικής του σκέψης, θέμα της δικής του στάσης ζωής.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Διαπιστώνει κανείς ότι δεν είναι έντονη η παρουσία της γυναίκας στα έργα σου. Εκτός από κάποια έργα που αφορούν την παράδοση, στο σύνολο των έργων σου, είναι μικρή η παρουσία της. Επίσης, με αφορμή και την «Ημέρα της Γυναίκας», που είναι πρόσφατη, θα ήθελα να μου πεις την άποψή σου για το ρόλο της γυναίκας και βέβαια για τον έρωτα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κατ’ αρχήν επειδή αναφέρθηκες στην «Ημέρα της Γυναίκας», να πω ότι η ΓΥΝΑΙΚΑ πρέπει να γιορτάζεται όλες τις ημέρες του χρόνου, ενδεχομένως εκτός από τη συγκεκριμένη ημέρα. Είναι μάνα, σύντροφος, αδελφή, φίλη, αγωνίστρια και συναγωνίστρια σε κάθε έκφανση της ζωής, είναι δύναμη ζωής.  
Για να έρθω τώρα σ’ αυτό που είπες, ότι λείπει η γυναίκα από τα έργα μου. Σαφώς και δεν είμαι μισογύνης. Εκτιμώ πάρα πολύ τις γυναίκες και στο πλαίσιο της όλης μου καριέρας οι πλέον εποικοδομητικές συνεργασίες έχουν να κάνουν κυρίως με γυναίκες. Στα έργα μου υπάρχει η γυναικεία παρουσία. Ήδη ανέφερες τους πίνακες με θέμα την παράδοση, όπως αυτός με τίτλο «Η θεια – Νικολάκαινα της Βροντούς», όπου απεικονίζεται η μορφή της γιαγιάς της γυναίκας μου, που αξιοποιεί τη γάστρα της, για να μας φτιάξει μια αξέχαστα ωραία χορτόπιτα. Επίσης, στο ανακριβές αντίγραφο «Η ΛΟΥΟΜΕΝΗ ΤΟΥ ΒΑΛΠΕΝΣΟΝ» του Ζαν Ωγκύστ Ντομινίκ Ενγκρ (1808).
Και σε άλλους πίνακες όμως, είναι έντονη η γυναικεία παρουσία χωρίς να είναι προσωποποιημένη, όπως στις δύο εκδοχές του έργου «Αρχαίων Ελλήνων Θεών Σύμβολα» όπου υπάρχουν οι γυναικείες Θεότητες δια των συμβόλων τους και αυτό άλλωστε συμβαίνει και με τις ανδρικές θεότητες.
Ο δε έρωτας, για τον οποίο με ρώτησες, έχει πολλές εκφάνσεις, με εξέχουσα αυτήν του έρωτα προς το άλλο φύλο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει πληθώρα ζωγράφων στην Πιερία. Το έργο των περισσότερων έτυχε να το γνωρίσω. Δε θα έλεγα ότι είμαι ενθουσιασμένος. Λίγοι είναι αυτοί που δουλεύουν με όρεξη και έχουν καλά αποτελέσματα. Από αυτούς που έχω ξεχωρίσει είναι ο Νίκος Γραίκος, ο οποίος είναι γνωστός σε Πανελλήνια κλίμακα. Και επειδή ξέρω ότι κάνετε παρέα, συζητάτε και συνεργάζεστε, θα’ θελα να μου πεις την άποψή σου τόσο γενικά για τους ζωγράφους στην Πιερία όσο και για το Νίκο Γραίκο.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νίκο, θα διαφωνήσω μαζί σου. Η Πιερία, έχουμε την τύχη να έχει αναδείξει πολλούς γνωστούς ανά το Πανελλήνιο ζωγράφους. Δε θα σου αναφέρω ονόματα, φοβούμενος ότι θα μου διαφύγει κάποιος λόγω της πληθώρας τους. Επίσης, όπως και σε κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας υπάρχουν πλείστα όσα ταλέντα, τα οποία πιθανώς να σου διαφεύγουν. Έτυχε, σε διάφορους χώρους, να δω καταπληκτικά έργα συμπολιτών μας, οι οποίοι ασχολούνται ερασιτεχνικά με το αντικείμενο της ζωγραφικής. Σαφώς λοιπόν, υπάρχουν και πολλά νέα άτομα που ασχολούνται πολύ αποτελεσματικά, όχι μόνο με τη ζωγραφική αλλά και με άλλες καλές τέχνες, των οποίων το έργο, ενδεχομένως, δεν έχεις γνωρίσει, γι’ αυτό και έχεις αυτή την άποψη.
Θα’ θελα όμως, μιας και με ρώτησες για το Νίκο το Γραίκο, να σου πω ότι ο Νίκος δεν είναι μόνο ζωγράφος. Ως ζωγράφος, όπως είπες, είναι Πανελλήνια αναγνωρισμένος. Έχει ασχοληθεί με διάφορες τεχνοτροπίες ….

ΚΑΡΑΪΣΚΟΣ: ….. Έχει «παλαβομάρες» …

ΟΡΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει «παλαβομάρες» με την καλή έννοια του όρου …

ΚΑΡΑΪΣΚΟΣ: …..Ναι, πάντα με την καλή έννοια …

ΟΡΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: … Έχει εκθέσει έργα του όχι μόνο στην Πιερία αλλά και στην Αθήνα και σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως σε κάποια νησιά. Ο Νίκος, όμως πρέπει να πω ότι είναι ένας πολυσχιδής άνθρωπος, που έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει, κυρίως στους τομείς της Εκπαίδευσης, πάμπολλα πράγματα. Και το τάλαντό του δεν αφορά μόνο τη ζωγραφική αλλά αφορά πάρα πολλά άλλα θέματα, που άπτονται και των τεχνών αλλά κυρίως άπτονται αυτού που λέμε «Εκπαίδευση» ή καλύτερα αυτού που λέμε «Παιδεία».

ΚΑΡΑΪΣΚΟΣ: Ευχαριστώ πολύ αγαπητέ Γιάννη.

ΟΡΓΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κι εγώ ευχαριστώ για τη φιλοξενία και κυρίως για το νόστιμο τσίπουρο που μου πρόσφερες. 


Βλέπε




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου